Norrböle
Observatorium

För utbildning och forskning

Mer om projektet

Detta projekt är tänkt att etablera ett observatorieområde för att främja studenters vilja att studera vetenskap generellt och astronomi specifikt.

Elever/Lärare/Forskare kommer att kunna nyttja och styra teleskopen på distans.

Ett antal observatorier kommer att byggas. Beroende på hur finansieringen ser ut kommer 1–25 observatorier för grundskolorna och ett större för högskolor/universitet att byggas initialt. När allt är på plats kommer fler  observatorier att byggas beroende på hur utnyttjandegraden ser ut. Så fort ekonomin och tiden tillåter kommer fler observatorium att byggas. Även större teleskop kommer att byggas.

Målet är att uppstarten att ske med 25 observatorier om tillräckligt många skolor ansluter sig.

Sveriges idag största optiska teleskop har en spegeldiameter på 1,35m om de flesta högskolor/universitet ansluter sig till projektet är tanken att till en början installera ett 1.0m teleskop och efter några år ett ännu större teleskop. Möjligen görs här en enkätundersökning vad som är mest intressant att starta med. Skulle det vara mer intressant att starta med flera mindre teleskop för studenter för att efter några år installera ett större för forskare ändrar vi planerna ditåt.

Kostnaden för teleskopen är ganska höga och enskilda kommuner /högskolor/universitet har normalt sett inte pengar för att etablera och driva observatorier. I detta projekt finansierar Sveriges grundskolor och lärosäten gemensamt etableringen och driften av observatorierna. 

Bilden ovan visar ett större  teleskop som planeras om ekonomin tillåter, det har en spegeldiameter på 2,5m, höjd ca 6m och vikt ca 17 ton men för det krävs att många ansluter sig och är en plan för några år frammåt i tiden.

Projektet kommer också att skapa flera arbetstillfällen på landsbygden då man helst bygger observatorier på platser med små eller inga ljusföroreningar.

Eftersom detta kommer att drivas som ett företag eliminerar man också risken för att observatorierna placeras i malpåse gå grund av att eldsjälar slutar.

Skolor, Kommuner och Högskolor/Universitet får väldigt gärna komma in med önskemål.

Ovan ser ni det teleskop som är tänkt till mängd-observatorierna för grundskolor. Ett Meade LX200.

Kostnaden för en uppsättning teleskop med fundament, el och fiberanslutning beräknas till ungefär 500 000 sek/st med  kontrollrum och infrastruktur och för att finansiera detta är det tänkt att skolorna tecknar sig för ett månadsabonemang till en låg kostnad under en  tidsperiod. När tidsperioden är över kan man såklart säga upp avtalet när som helst.   

Exakt hur det ser ut kommer att beräknas när vi  ser intresset.

Månadsavgiften för universitet/högskolor blir högre men ändå låg jämfört med om man skulle stå för det själv. Orsaken till de högre kostnaderna är de priser som blir när man utökar diametern på teleskopen. Även för universitet/högskolor kan man såklart anlägga mindre teleskop som kan användas för normal utbildning och beroende på intresse kan man sänka målet för att få ner månadskostnaderna.


Steg ett

Kontakt tas för att se intresset för projektet. Under förutsättning att tillräckligt många grundskolor/högskolor/universitet visar intresse kommer ett kontrakt att skrivas där man åtar sig en tidsbestämd prenumeration med en förutbestämd månadsavgift som börjar tas ut när anläggningen är på plats.

Skulle det visa sig vid kontraktsskrivning att det är för få som tycker att den slutliga idén/planen är intressant så stängs projektet ner och det blir aldrig någon kostnad. 

Steg två

Projektet startas. Deltagare meddelas om att projektet startas och antal deltagare som är med.

Bygglov anskaffas  för det antal kupoler och teleskop projektet har råd med.
Förutom observatorier kommer en kontrollbyggnad att byggas och viss utrustning för underhåll att köpas in.

För att projektet skall vara bärkrafting bör minst ca 25 kommuner och dess skolor vara med. Det beror såklart också på storleken på kommunerna.

Antal inledande observatorier som byggs beror på anslutna skolor.   

Steg tre

Kommunerna blir tilldelade konton och kan börja använda observatorierna.
I detta steg är det också viktigt att kommuner och skolor kommer in med åsikter och önskemål så att anläggningen blir till så stor nytta som möjligt och blir till ett stöd i undervisningen.